Artikel sakset fra Metal Søfarts WebSite
Antallet af arbejdsulykker til søs skal bringes ned..
- Der er behov for en egentlig
sikkerhedskultur, og den har redere og skibsledelser et
hovedansvar for at skabe, blev det påpeget
fra flere sider på temadagen om arbejdsulykker i handelsflåden
Antallet af alvorlige arbejdsulykker i dansk skibsfart
skal bringes ned. Det er organisationerne, rederne og alle andre
med interesser i søfarten enige om. Men hvordan man skal gå
frem og i et hvilket tempo, er man knap så enige om. Det viste
indlæg og debat på Søfartens Arbejdsmiljøråds temadag om
arbejdsulykker i den danske handelsflåde.
Temadagen var startskuddet på en kampagne mod alvorlige ulykker
med det ambitiøse mål at nedbringe antallet til nul, men på
baggrund af dagens indlæg og debat konstaterede sekretariatschef
Morten Vinter, Søfartens Arbejdsmiljøråd, at ambitionen må
sænkes til "færre ulykker til søs«.
Han konstaterede dog også, at der i erhvervet er vilje
til at yde en indsats mod færre ulykker.
Fra flere sider blev behovet for en »sikkerhedskultur«
efterlyst. En kultur som rederiledelser og skibsledelser må
påtage sig ansvaret for at skabe, blev det påpeget
underforstået at denne kultur ikke er skabt alle steder.
Heroverfor stod synspunktet fra Danmarks Rederiforening, hvis direktør Peter Bjerregaard opfordrede til »at slå koldt vand i
blodet«, fordi der allerede er taget en lang række initiativer
mod forebyggelse af ulykker. De skal have lov til at virke, før
der tages nye initiativer. Konkret pegede han på, at ISM-koden
end ikke er indført for alle skibstyper endnu.
Siden 1999 er der sat en mere systematisk
registrering af ulykkerne i gang. Min opfordring er, at vi skal
analysere disse registreringer tæt og sætte ind med
holdningsbearbejdninger. Om nødvendigt vil rederiforeningen
støtte et projekt, og lad os så mødes igen om et år og se,
hvor langt vi er nået, opfordrede Peter
Bjerregaard.
- "Kultur bedre end regler"
Hans indlæg kunne samtidig opfattes som en kommentar til
en handlingsplan for de næste fem år, som direktør i
Søfartsstyrelsen, Jørgen Hammer Hansen, og vicedirektør samme
sted, Hans Christensen, præsenterede.
Handlingsplanen er netop sendt til udtalelse i
Skibstilsynsrådet.
Målet med handlingsplanen er at reducere overdødeligheden i
søfart og fiskeri til et niveau for sammenlignelige
erhvervsgrupper på land.
Handlingsplanen er en invitation til
erhvervet. Der er intet, som fremmer sikkerhed og arbejdsmiljø
om bord, som når redere, besætning, leverandører og værfter
er besjælet af en sikkerhedskultur og til stadighed er
opmærksomme på, hvordan opgaverne udføres sikrest muligt. Det
kan ingen regeldannelse hamle op med, sagde
Jørgen Hammer Hansen.
Det er vigtigt, at besætningerne får bedre
muligheder for at tage hånd om egne forhold. Besætningerne skal
inddrages i arbejdet, og det skal rederiadministrationen også,
tilføjede han og pegede på værktøj som uddannelse og
personalepolitik, som et par af de redskaber, der kan anvendes.
Jørgen Hammer Hansen forudser, at der til søs bliver
indført samme praksis som er på vej i land. Nemlig
certificering af de gode i arbejdsmiljømæssig forstand
virksomheder, samt gebyrbelagte tilsyn af særlig
belastede brancher/rederier/ skibe.
Sekretariatschef Henrik Amdi Madsen, Maskinmestrenes Forening,
afleverede et meget kritisk men også konstruktivt indlæg.
- "Dårligt udviklet
sikkerhedskultur"
Læge Henrik L. Hansen har set nærmere på ulykker
blandt udlændinge på danske skibe, og hans konklusion er, at
risikoen for ulykker blandt forskellige stillingskategorier om
bord svarer nogenlunde til danskernes.
En gennemgang af fem års arbejdsulykker blandt udlændinge peger
bl.a. på, at mangel på sikker arbejds - tilrettelæggelse og
ledelse udgør et væsentligt problem. Ligeledes er manglende
uddannelse og erfaring samt manglende brug af personlige
værnemidler og sikkerhedsudstyr årsag til ulykker.
Et fællestræk ved ulykkerne kan være en
dårligt udviklet sikkerhedskultur. Forudsætningen for at
indarbejde en sikkerhedskultur med fælles værdier, antagelser
og handlemåder i forhold til sikkerhed er, at rederierne råder
over en stabil gruppe udlændinge over en længere årrække.
Statistikken viser, det ikke er tilfældet. Næsten hver 3.
udlænding i et DIS-skib er forhyret på et dansk skib for
første gang, og langt under halvdelen af de udenlandske
søfarende har en mere permanent tilknytning til dansk søfart.
- "Skjulte omkostninger"
Statsautoriseret revisor Birgitte Mogensen,
PriceWaterhouseCoopers, fortalte om en økonomisk model til
beregning af omkostningerne ved arbejdsulykker.
Omkostninger som betaling af ekstra
havnepenge, dagbøder ved forsinkelse, højere
forsikringspræmier, nyt udstyr, sygedagpenge, løn til afløsere
og ekstra rejseomkostninger registreres jo ikke som omkostninger
ved en ulykke. Derved forbliver ulykkesomkostningerne skjulte.
Heller ikke de afledte omkostninger som f.eks. problemer
med at få nye medarbejdere, dårlig omtale og omdømme, tab af
kompetence og viden, kundeutilfredshed og utrygge medarbejdere
gøres op.
Ved at synliggøre disse omkostninger får man en
fornemmelse af, hvad ulykker koster og hvad der er til
rådighed for forebyggende arbejde, påpegede hun.
- "Lærer af fejlene"
Kaptajn Eigil Gøbel, A.P. Møller, illustrerede med tal
og grafer, at en målrettet indsats betaler sig i form af færre
ulykker.
Vi registrerer ned til de mindste detaljer.
Fra en splint i fingeren til et dødsfald. Det gør vi for at
lære af fejlene. Ser vi et mønster, skal det brydes. Vi sender
safety instructors ud på skibene og taler med søfolkene. Det
har vi gode erfaringer med. Vi skal finde de områder, hvor det
går galt og rette det.
- "De farlige øvelser"
I den efterfølgende debat var der fokus på de mange
ulykker, der sker i forbindelse med redningsøvelser. Problemet
blev påpeget fra flere sider. Især tidspresset blev fremhævet.
Vicedirektør Hans Christensen, Søfartsstyrelsen, medgav, at der
er sket alvorlige ulykker, men han havde ikke kendskab til en
eneste ulykke, hvor tidspres var årsagen til ulykken.
Jeg afviser ikke, at tidspresset kan stresse
og medføre usikkerhed, men problemet er, at man kun skal ligge
kort tid i vandet, før man ikke er i stand til at hjælpe med at
redde sig selv.
- "Ingen sikkerhedskultur hvis man
er bange"
1. styrmand Anette Rasmussen, DFDS :
Problemet er, at medarbejderne overhøres og overses, når vi
kommer med forslag. Der gennemføres besparelser, og
arbejdspresset vokser. Spørgsmålet er, om vi bruger tid på
sikkerhedsudstyret! Hvad skal vi med statistikker og analyser,
når det, vi har brug for, er flere medarbejdere.
Forskningsassistent Fabienne Knudsen, Forskningsenheden for
Maritim Medicin: Når der er medarbejdere, som
er nervøse for at sige fra og er angste for at blive fyret, er
det en melding, der skal tages alvorligt. Man kan ikke opnå en
sikkerhedskultur, hvis man er bange for at sige fra. Det er den
første opgave, I skal tage jer af.
Tilbage til Start