Ms Puma af København.. OXKI6..

Ejer Shipcraft, Hørsholm.

Rederi J.Poulsen Shipping, Korsør.. Bygget på Søby Skibsværft i 1986 som "Faroe Island"

499 Brt.. 1501 BT.. 1736 tons DW.. Hvm : 1300 Hk MWM type TBD 440-BK.. Hjm : 2stk. MAN D0226 MLE.

Jeg mønstrede Puma som styrmand d. 03.03.1995, under skibets ophold i Immingham, UK.

J.Poulsen Shiping havde overtaget skibet efter Mortensen & Lange og skulle befragte det, og samtidig køre det med teknisk vedligeholdelse og bemanding..

Skipperen ombord på det tidspunkt var Teddy Jensen fra Sjællands Odde, som havde sejlet med skibet som afløser mens det var i M & L regi.

Den faste skipper, Svend Kragesand Hansen fra Svendborg var begyndt på en skibsfører uddannelse på Svendborg Navigationskole, og ville være ude af billedet i et stykke tid, hvis han da ellers bestemte sig til at ville sejle for J.Poulsen Shipping.

Efter at ha' været sammen med Teddy i en halv snes dage, rejste han hjem og jeg overtog skibet som skipper.

Jeg fik en ny og uprøvet styrmand fra Svendborg, Karsten Andersen, men han faldt hurtigt ind i rytmen, og tingene kørte efterhånden bare derudaf på dækket.

Maskinmesteren var Søren Kofoed fra Maribo. Han havde været i skibet siden M & L overtog det fra de færinger der lod det bygge. Det drejede sig om ca 8 år på overtagelses tidspunktet, så han kendte til alt hvad der foregik i maskinrummet, så også på den front var jeg og dermed J.Poulsen dækket godt ind.

Søren valgte heldigvis at fortsætte i skibet under Poulsen regi, og godt det samme.

Den øvrige besætning var to Cap Verde matroser og en ung dansk praktikant fra Grenå der hed Rune. Jeg har desværre glemt Rune's efternavn, men er senere blevet fortalt at han er holdt op med at sejle.

Det var synd, for han var gjort af det rigtige stof og en klog knægt. Men det var måske netop derfor holdt han op?

Vi havde også en dansk kok. Han hed Henrik, men også hans efternavn er gået i glemmebogen. Jeg husker dog om ham, at han havde bosat sig i Argentina.

Ved overtagelsen var alle om bord, på nær Rune, " Mortensen & Lange Folk ", og da vi i J.Poulsen's skibe nu brugte philippinere på dækket og i kabyssen, blev kokken og de to dæksfolk sagt op med det fornødne varsel, og under et ophold i Lisabon blev de alle tre udskiftet med philippinere.

End of story.

Tilbage til siden med mine skibe