Artikel "rippet" fra Metal
Søfarts WebSite
-
Hårdt men godt pilotkursus
-
- Sådan lyder det samstemmende fra deltagerne i
Søfartsstyrelsens 4-5 ugers uddannelse. De har nu fået
STCW- certifikat som skibsmaskinister af 1. Grad.
Instruktionerne lyder kort og præcist. Så går folkene
i gang med at klargøre mobbåden til udsætning.
Opgaverne er fordelt, og i løbet af et øjeblik bliver
båden sænket ned i havnebassinet. Motoren startes, og
båden er på vej ud i havnen for at redde en nødstedt.
Stedet er Martecs træningsområde i havnen i
Frederikshavn en flot og kold februar-dag.
Pilotkursisterne træner søsikkerhed. Det ene hold
afløser det andet i formiddagens øvelser. Tiden er
knap, og der er pres på for at nå programmet igennem,
men humøret fejler ikke noget.
Aktørerne i havnen er folk, der igennem flere år har
sejlet som maskinister på dispensation. De er blevet
optaget på Søfartsstyrelsens pilotkursus, hvor de skal
dokumentere, at deres viden og erfaring fra jobbet svarer
til kravene i skibsmaskinistuddannelsen.
Startede med en skriftlig test
Hovedparten af kursisterne er medlemmer af Metal Søfart
og har sejlet i en årrække som enemestre med
dispensation. Kurset i Frederikshavn var også en
tilbagevenden til skolebænken. Det startede ret så
barskt med en såkaldt screening. Her er tale om en
skriftlig test af deltagernes viden efterfulgt af et
interview med hver enkelt.
Deltagerne blev stillet over for kravene fra den
almindelige maskinistuddannelse, og prøven afklarede, om
deltagerne kunne opnå merit inden for de enkelte
fagområder. De fag, de ikke umiddelbart kunne bestå,
fik de mulighed for at klare i en femte kursusuge. Kurset
varede derfor fra 4-5 uger afhængig af, hvor meget den
enkelte havde behov for at få samlet op eller
genopfrisket, fortæller inspektør Brian Thomsen,
Martec, der er ansvarlig for pilotprojektet.
Ingen merit på sikkerhedsområdet
Inden for et enkelt hovedområde, nemlig sikkerhed, kan
der imidlertid ikke gives merit. Det drejer sig om fagene
brandbekæmpelse, sundhedslære, grundlæggende
søsikkerhed, arbejdssikkerhed og miljøbeskyttelse. Her
skal deltagerne igennem fuldt pensum i løbet af de
første fire uger. Kurset afsluttes med en tre timers
lang skriftlig prøve i disse fag og et afsluttende
interview.
Keddellære og køleteknik
Blandt de 19 deltagere fik fire fuld merit, og det
betød, at de kunne rejse hjem efter fire uger. De
øvrige skulle have suppleret deres viden inden for
forskellige områder. De fleste skulle have fag som
keddellære og køleteknik, mens enkelte også havde
behov for ekstra undervisning i hydraulik.
Dygtige folk
- Vi er positivt overraskede over niveauet. Deltagerne er
dygtigere, end vi havde regnet med. De har en god
erfaring at bygge på. Det er folk, der kan få et skib
til at sejle, og som langt hen ad vejen vil være i stand
til at udbedre de fejl, der opstår om bord, siger Brian
Thomsen.
Lyst og mod
Hovedparten af dem, vi talte med var i omegnen af
halvtreds, men de var bestemt ikke færdige ved
"musikken". Tværtimod havde de allesammen
masser af lyst og mod på at lære noget og fastholde
deres job, og screeningstesten blev også taget i stiv
arm. Her er nogle af deres udtalelser:
Steen Erik Lønborg Nielsen sejler som enemester
hos Helt og Co. i Svendborg: - Programmet er godt presset
sammen. Der er meget at lære på kort tid, men det gør
ikke så meget. Det hele er godt tilrettelagt, og det
forlænger jo vores arbejdsliv.
Peter Loft Jensen, enemester i rederiet Nielsen og
Bresling i Fåborg: - Spørgsmålene i testen var meget
relevante. De var også til at finde ud af. De handlede
jo om det, vi går og laver til hverdag. Og det var fint,
at vi efterfølgende fik mulighed for at uddybe vore svar
i en samtale. Certifikatet har stor betydning. Det giver
også flere alternative jobmuligheder, hvis man skulle
miste det arbejde, man har i dag.
Hans Chr. Stenderup har senest sejlet tre år som
enemester i T & C: - Kurset er godt, men
sammenpresset. Det er også spændende, og ikke mindst
giver det os mulighed for at sejle videre. På den måde
kan man godt sige, at vi er heldige.
Svend Jensen, enemester hos Fabricius og Co. i
Marstal: - Jeg har fået meget ud af kurset og vil gerne
fremhæve emnet brandbekæmpelse. Det har stor betydning,
at man ved nøjagtig, hvordan man skal forholde sig, hvis
der udbryder brand. Det var spændende at få testen sin
viden. Vi fik at vide, at vi ikke skulle være bange for
at kvaje os, og det gik godt.
Ove Nielsen, Svendborg Bugsér: - Det er mange
informationer at håndtere på kort tid, men alt i alt er
det gået godt nok.
Tilbage til Start
