Artikel sakset fra Metal Søfarts Website
Skibsmaskinistuddannelsen (Enemester)
Uddannelsen
er skræddersyet til faglærte skibsassistenter og
skibsmekanikere.
Kræver
svendebrev :
Forudsætninger for at blive optaget på den nye uddannelse er,
at man har svendebrev inden for jern- og metalområdet eller
uddannelse som skibsmekaniker og har et gyldigt sundhedsbevis,
jf. lægeundersøgelse for søfarende.
Modulopbygget : Uddannelsen er opbygget i moduler og veksler
mellem teoretisk undervisning på maskin-mesterskole og praktik
til søs.
Overbygningsuddannelsen til skibsmaskinist varer 1½ år.
Der startes med første teoriperiode på tre måneder. Herefter følger et halvt års søpraktik, der skal gennemføres i overensstemmelse med Søfartsstyrelsens godkendte uddannelsesbog for skibsmaskinistuddannelsen.
Anden teoriperiode på maskinmesterskole varer tre måneder. Så følger endnu et halvt års maskinpraktik til søs, inden uddannelsen afsluttes med endnu tre måneders teoretisk undervisning på maskinmesterskole.
Forinden starten på tredje teoriperi-ode skal uddannelsesbogen bekræftes af Søfartsstyrelsen.
Ovennævnte dækker kravene til en skibsmaskinist af 2. grad i henhold til STWC-reglerne.
En skibsmaskinist af 1. grad skal have haft yderligere 12 måneder maskintjeneste til søs.
Emner Evaluering Lektioner
Automatik Intern + udd.bog 40
Brandbekæmpelse Eksamen, bevis + udd.bog 70
Maritimt engelsk Eksamen + udd.bog 60
Grundfag Intern 40
Informationsteknologi Eksamen 10
Køleteknik Intern + udd.bog 60
Skibsteknik Eksamen + udd.bog 30
Sundhedslære Eksamen og bevis 60
Grundlæggende søsikkerhed Intern + udd.bog 40
Sø-, arbejdssikkerhed og miljøbeskyttelse Intern + udd.bog 50
Søret og skibsadministration Intern + udd.bog 40
Vagttjeneste Eksamen + udd.bog 40
Hjælpe- og servicesystemer Eksamen + udd.bog 50
Hydraulik og pneumatik Intern + udd.bog 50
Elektroteknik Eksamen + udd.bog 110
Kedellære Eksamen + udd.bog 100
Motorlære Eksamen + udd.bog 110
Lektioner i alt ca. 960
Nogle behøver
ikke hele uddannelsen :
Uddannelsen er skruet sådan sammen, at den kan skræddersyes til
den enkelte. Det vil sige, at man ikke behøver at gennemgå hele
uddannelsen, hvis man allerede kan dokumentere, at man har
bestået nogle emner. Således indeholder
skibsmekanikeruddannelsen elementer, der indgår i
skibsmaskinistuddannelsen og skibsmekanikere kan således regne
med at få uddannelsestiden reduceret. Andre har igennem
efteruddannelsen samt erfaring i praktik kvalificeret sig og kan
derfor regne med uddannelsesreduktion. Det er derfor vigtigt, at
der tages kontakt til de skolerne som udbyder uddannelsen, med
henblik på, at planlægge uddannelsesforløbet.
Det overordnede formål med uddannelsen er, at man efter
afsluttet tredje praktikperiode og opfyldelsen af krav til
maskintjeneste skal kunne indgå i besætningen som maskinchef
med bevis som skibsmaskinist af 1. grad på mindre handelsskibe
med en fremdrivningseffekt på under 3000 kilowatt.
Ledelsesopgaver : Den færdiguddannede skal kunne varetage de
ledelsesmæssige opgaver, der er knyttet til funktionen som
skibsmaskinist. På gældende skal kunne deltage i mindre
handelsskibes sikkerheds- og miljøberedskab og gennem sin
uddannelse have lært om og udviklet sin evne til at samarbejde,
udvise ansvarlig adfærd og faglig og social fleksibilitet.
Undervisningen tager sigte mod disse mål, og der bliver lagt
betydelig vægt på at udvikle de studerendes selvstændighed og
evne til at kunne tilegne sig viden. De studerende skal blandt
andet lære at anvende informationsteknologi (IT) som et
naturligt arbejdsredskab det skibs-tekniske områder og tilegne
sig forståelse for opbygning, udrustning og maskinteknik drift
af skibe i den mindre skibsfart.
Sønæringsbevis : Vær opmærksom på, at
det altid er Søfartsstyrelsen som udsteder sønæringsbeviset,
derfor er det i sidste ende styrelsen, som kan vurdere hvor meget
din praktikerfaring samt dine gennemgået efteruddannelseskurser
kan bruges i forhold STCW.