Nedenstående er delvis "rippet" fra DYKs vragleksikon

Historien om Ms Malene Slotø (ex Ms Jørgen Vesta)

Den danske coaster Malene Slotø blev bygget på Husumer Schiffswerft i Tyskland og blev afleveret i 1956 til sin nye ejer i Svendborg. Nybygningen blev døbt Jørgen Vesta af Svendborg.

Allerede i 1957 var skibet involveret i sin første ulykke til søs, da det den 13. marts 1957 kolliderede med ikke mindre end to fiskefartøjer i det smalle farvand ved Ulvsund. Ingen kom dog til skade, og de tre skibe kunne fortsætte sejladsen.

I juni måned 1960 var den gal igen.

Under en kraftig nordveststorm fik skibet motorhaveri i Nordsøen. Mandskabet forsøgte at ankre op for at afvente, at stormen lagde sig. Men begge ankerkæder sprang og skibet begyndte at drive.Coasteren blev i sidste øjeblik taget på slæb af redningsskibet F. V. Mortensen og blev slæbt i land for at blive repareret.

I 1977 blev skibet solgt til Marstal, hvor det blev omdøbt til Minde af Marstal.

Men det navn kan skibet ikke have haft i lang tid, for i søulykkestatistikken for 1977 kan man se, at skibet var indblandet i en kollision i Østersøen den 21. december 1977. Skibet hed på daværende tidspunkt Malene Slotø.

Forliset

På Malenes sidste tur var hun på rejse fra Rotterdam til Höganäs med en last bauxit. Da skibet den 9. februar 1985 befandt sig i Kattegat på en sydlig kurs, opstod problemer med maskinen. Til sidst måtte man standse helt for at besætningen kunne se, hvad der var i vejen.

Mens dette arbejde stod på, og alle knoklede med at få maskinen til at fungere igen, begyndte isen at pakke sig omkring det drivende skib.

Isskruningerne var så massive, at Malene Slotø i løbet af få timer blev forskubbet så meget fra den oprindelige position, at hun til sidst blev sat op på grunden ved Hesselø.

Grundstødningen var en realitet. Skibets fører kunne efter en kort inspektion af forholdene konstatere, at Malene Slotø stod helt fast samtidig med at skibets maskine ikke virkede. Kort efter kom meldingen fra maskinen, at motorstoppet skyldtes fejl i kølevandsforsyningen, og at maskinen i sin nuværende tilstand ikke kunne komme til at fungere igen. Malene Slotø ville aldrig kunne komme fri af grunden ved egen hjælp. Der var derfor ingen anden udvej end at rekvirere bjærgningsassistance fra Switzer som ankom næste morgen.

Switzers bugserbåd Skuld fik trukket Malene Slotø fri af grunden, og bugseringen mod København startede. Men projektet var imidlertid vanskeligt på grund af de svære isforhold, der var i området. Efter kort tids bugsering viste det sig, at Malene Slotø i løbet af natten var blevet slået læk. Man forsøgte at pumpe skibet læns, men det blev nødvendigt at evakuere besætningen, da skibet tog vand ind, og begyndte at synke. En redningsaktion blev iværksat, og en redningshelikopter ankom og hentede den fem mands store besætning. De blev alle reddet og fløjet i land i god behold.

Bugserbåden Skuld blev i området, indtil Malene Slotø var helt forsvundet fra havets overflade.

THOMAS MAYOL

De tekniske data på Jørgen Vesta / Minde / Malene Slotø

Byggeår og-sted            : 1956 Husum, Vesttyskland

Længde                        : 50,7 meter

Bredde                         : 8,3 meter

Tonnage                       : 353 BRT og 186 NRT

Reder og Kaptajn          : Per Bennedsen, Randers

Besætning                    : 5 mand

Nationalitet                   : Dansk

End of story.

Tilbage til siden med mine skibe