Nye
hviletidsbestemmelser og kompensation
07/03/2002
af Per Gravgaard Hansen.
Læs
Navigatør nr. 5 og 6
Ikrafttrædelsen
af de nye hviletidsbestemmelser betyder at der indføres fleksible
hviletidsregler og den lange udmønstringsperiode i henhold til
hovedoverenskomsten med Danmarks Rederiforening afkortes.
Den lange udmønstringsperiode på 14 uger reduceres til 13 uger med virkning
pr. 1. juli 2002. Dvs. at alle der udmønstrer efter denne dato er omfattet af
den afkortede udeperiode. Alle der er påmøn-stret før denne dato er efter den
gamle ordning på 14 ugers udmønstring.
Afkortelsen hænger nøje sammen med indførelsen af de mere fleksible
hviletidsbestemmelser, som vi i det følgende vil gøre rede for.
Danmarks Rederiforening
For navigatører der følger hovedoverenskomsten henvises til
hovedoverenskomstens § 5 stk. 9, hvori der står:
I tilslutning til national gennemførelse af § 5, stk. 1, litra b i Europæisk
aftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden
a. den daglige hviletid på mindst 10 timer kan for vagtgående officerer
reduceres til minimum 8 timer. Hviletidsreduktionen kan i enhver 7 døgns
periode maksimalt omfatte 2 døgn, som kan være fortløbende.
Hviletidsreduktionen forudsætter en samlet ugentlig hviletid som anført i
litra b.
b. den ugentlige hviletid udgør for de af overenskomsten omfattende stillinger
mindst 70 timer i en given 7 døgns periode.
c. som betaling for ovennævnte pkt. a og b. tilskrives ombordværende vagtgående
officerer 1 norm-time pr. lørdag, søn- og helligdage.
d. den i pkt. a nævnte reducerede hviletid på 8 timer kan yderligere nedsættes
til 6 timer mod at skibsofficeren tilskrives 1/2 normtime for hver times
hviletid (under 8 timer) der flyttes.
Hviletidspakken
Den kollektive aftale om fleksibel hviletid er indarbejdet i
overenskomstforliget fra 2000 og er sammensat af tre hovedelementer:
Reduktion af hviletid fra mindst 77 til mindst 70 timers hvile, i øvrigt i
overensstemmelse med den i dag kendte Sømandslovens § 57.
Som modydelse opnåedes enighed om, at den lange udmønstringsperiode blev
reduceret til 13 uger.
En kollektiv mulighed for, at den daglige hviletid på mindst 10 timer for vagtgående
officerer kan reduceres til minimum 8 timer. Hviletidsreduktionen kan i enhver 7
døgns periode maksimalt omfatte to døgn, som kan være fortløbende.
Hviletidsreduktionen forudsætter en samlet ugentlig hvile-tid på mindst 70
timer i en given 7 døgns periode.
Som kompensation for denne mulighed tilskrives der normtimer. 1 normtime hver lørdag,
søndag og helligdage. På årsbasis udgør kompensationen 112 timer, som skal
fordels på stillingen (normalt to personer), samt yderligere mulighed for at
reducere hviletiden på 10 timer til 8 timer. Hviletidsreduktionen forudsætter
en samlet ugentlig hviletid på mindst 70 timer i en given 7 døgns periode.
Hviletid III har været svær at fastsætte, idet den kun træder i kraft,
dersom der er behov herfor. Ved fuld udnyttelse, dvs. hvis der er behov for
reduktion af hviletiden to gange om ugen til kun 6 timer kan bestemmelsen værdisættes
til i alt 104 normtimer pr. år i stillingen.
Under forhandling af særoverenskomster der relaterer sig til
hovedoverenskomsten med Danmarks Rederiforening er såvel hviletid I og II
indregnet. Nogen steder kan arbejdet som nævnt nødvendiggøre en større
fleksibilitet, hvorfor parterne har indregnet III’eren ved at indregne et
gennemsnitstal for en nødvendig flytning af hviletid III.
Særoverenskomster
I særoverenskomster med relation til hovedoverenskomsten og i overenskomster
indgået med Rederiforeningen for mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895 er
der indsat følgende bestemmelse i overenskomsterne.
I tilslutning til national gennemførelse af §5., stk.1, litra b, i europæisk
aftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende, jvf. EU Rådets
direktiv 1999/63 af 21. juni 1999, bestemmes, jvf. aftalens §5, stk.6, at :
a. Den daglige minimumshviletid på 10 timer for vagtgående officerer kan
reduceres til minimum 6 timer.
Hviletidsreduktionen kan i enhver 7 døgns
periode maksimalt omfatte 2 døgn, som kan være fortløbende.
Hviletidsreduktionen forudsætter en samlet ugentlig hviletid som anført i
litra b.
b. Den ugentlige hviletid udgør for vagtgående officerer mindst 70 timer i en
given 7 døgns periode.
Rederiforeningen for mindre Skibe / Rederiforeningen af 1895
Som kompensation for de fleksible regler er der foretaget væsentlige
forbedringer på pensionsordningerne, som i mange tilfælde vil opleve et løft
på mellem 60 – 70 pct. på den pensionsgivende hyre.
Dem som ikke sejler på overenskomstdækkede områder, skal være opmærksom på,
at dersom der ikke er indgået en kollektiv aftale med Dansk Navigatørforening
betyder det, at alle vagtgående, inklusiv skibsføreren, vil være omfattet af
den nye hviletidsbestemmelse, som pr. den 1. juli 2002 giver den søfarende
mindst 77 timers hvile pr. uge.
I skrivende stund er der endnu ikke opnået kollektive aftaler med rederiet Jan
Fabricius, som endnu ikke har tiltrådt hovedoverenskomsten med Rederiforeningen
af 1895 eller indgået særaftale for sine skibe over 3000 BT.
Forhandlingerne fortsættes, og forventes afsluttet inden ikrafttrædelsestidspunktet.
ELSAM bådene er omfattet af en særoverenskomst indgået direkte mellem ELSAM
og DANA.
Der er ikke indgået overenskomster med P.E.P Shipping og eller ORION, eller
firmaet Rohde Nielsen, som ikke har ønsket at forhandle overenskomst med
foreningen. De nævnte rederier er medlemmer af Rederiforeningen af 1895.
Individuelle kontrakter
Det er ligeledes vigtigt at være opmærksom på, at navigatører ansat på
individuel kontrakt heller ikke er omfattet af de fleksible regler. Det gælder
fx for skibsførerne i Rederiet A.P. Møller. Her har man ikke ønsket at fortsætte
forhandlingerne med Dansk Navigatørforening om en rammeaftale dækkende skibsførerne.
Det samme gør sig gældende for skibsførerne i Lauritzen Kosan A/S, hvor
rederiet ikke har fundet det nødvendigt, at indarbejde de fornødne forudsætninger
for en ordentlig arbejdstidsplanlægning.
Den manglende aftale medfører, at man sagtens kan indgå eller overtage
brovagten, men at man i alle tilfælde skal overholde hovedreglen om mindst 11
timers hvile pr. døgn uden mulighed for flytning af hviletid.
Dansk Navigatørforening vil på sin hjemmeside www.dana.dk opdatere
oplysningerne om, hvor og med hvem der er indgået kollektiv aftale om hviletid.