Artiklen er "rippet" fra Dansk Navigatørforening's website
- Der skal hviles mindst 10 timer hvert døgn bortset fra eventuel ikke - planlagt situation i havn - og denne retsregel kan ikke afviges før sømandsloven ændres. Lovændringen forventes ikke før i 2002.
Af Peter Funch
- I mange af de fornyede overenskomster, der gælder fra i år, har Dansk Navigatørforening aftalt, hvorledes hviletidsreglen kan ændres, således at navigatørerne bliver mere fleksible.
- Baggrunden herfor er de nye internationale regler, som vi først var med til at aftale detaljerne for i en ny ILO-konvention, gældende på verdensplan og senere i EU, der har givet vor europæiske ITF-sammenslutnings aftale med den europæiske rederiforening, ECSA, status som direktiv.
- Det lykkedes for os fra Danmark at få alle verdens skibsfartsnationer, hvoraf de færreste havde hviletidsregler overhovedet, til stort set at overtage vore regler i sømandsloven.
- Men der var herudover enighed om at give mulighed for at tilrettelægge hviletiden mere fleksibelt for de vagtgående som konsekvens af problemerne med spidsbelastninger.
- Det sker i overensstemmelse med direktivets forudsætning om dels en særlig kompensation og dels med respekt for reglen i STCWs vagtholdsbekendtgørelse: En vagtgående søfarende kan nøjes med 6 timers hvile i indtil 2 døgn på en 7 døgns periode, hvis han eller hun får de manglende timer på andre døgn inden for perioden på de 7 døgn. Der skal altså fortsat hviles i mindst 70 timer om ugen.
NYE REGLER GÆLDER IKKE.
- Uanset optagelsen af de nye regler i de nye overenskomster, GÆLDER DE IKKE ENDNU!
- Vi har nemlig de gældende, ufravigelige regler i sømandsloven, der derfor først skal ændres. Ved normal procedure kan dette ikke ske før i folketingsåret 2001/02, oplyser Søfartsstyrelsen, der også er ansvarlig for de nye reglers forvaltning når de kommer til at gælde.
IKKE NOK MED NY LOV.
- Når loven er ændret, hvilket efter EU-direktivet skal ske senest 30. juni 2002, vil den normale hviletid som nævnt fortsat være mindst 10 timer i hvert døgn og mindst 6 timer i træk, men den forlænges som hovedregel til mindst 77 timer om ugen.
- Direktivets muligheder for fleksibilitet - herunder for at fastholde de 70 timer ugentlig mod anden kompenserende frihed - forudsætter dels en overenskomstmæssig aftale som den, navigatørforeningen har indgået med rederiforenin- gerne, i flere særoverenskomster og rammeaftaler specielt for skibsførere, dels at Søfartsstyrelsen registrerer aftalen og dens indhold der naturligvis skal være inden for EU-direktivets rammer
- Forholdet er nemlig det, at de nye regler også indebærer en skærpet kontrol med, at hviletidsreglerne overholdes.
- Havnestatskontrollen vil inkludere denne kontrol og det er baggrunden for Søfartsstyrelsens registrering:
- De faktisk holdte hviletider, der konstateres om bord i henhold til de underskrevne opgørelser og eventuelle besætningsinterviews i et bestemt skib, skal som udgangspunkt være i overensstemmelse med de generelt gældende hviletidsregler i ILO-konventionen (w/w) og i EU-direktivet regler, der er stort set identiske.
- Hvis de ikke er det, skal havnestatskontrollen kunne få bekræftet hos flagstatens myndighed, at de berørte besæt - nings medlemmer inkl. skibets fører, der nu omfattes 100% - er dækket af en godkendt fravigelse, aftalt mellem erhvervets parter.
- Men først skal sømandsloven altså ændres!
- Uanset de nye overenskomsters særlige regler om, hvordan hviletiden på mindst 10 timer i døgnet kan fraviges, SKAL sømandslovens hviletidsregler i § 57 altså fortsat følges slavisk. Først når sømandsloven ER ændret, kan de aftalte regler om, hvordan man kan flytte hviletimer inden for ugen og hvad det koster, bruges.
- Dog kun for besætningsmedlemmer, der er omfattet af en i Søfartsstyrelsen registreret overenskomst eller rammeaftale mellem organisationerne.
- Til den tid kommer vi igen med mere information det gør Søfartsstyrelsen nok også og måske også rederiet.