Mv. Hancock Mariner of Georgetown C.I.. ZGGN.

Rederiet Salta Shipping Inc. Georgetown, Cayman Island.

399 Brt . Bygget på Århus Værft som Ms. Kristen Stærke. Lastede ca 1000 tons DW..

Hvm var en 600 Hk Alpha Diesel type K26..Hjm var Bukh'er

Jeg påmønstrede i Otterbacken, Sverige d. 28.08.1980..

Da hed skipperen Preben Andersen, som jeg jo kendte fra Ms Amigo Fortuna.

Jeg var dog ikke sammen med Preben mere end et par måneder, så rejste han hjem på ferie, og kom ikke igen. Jeg mener han fik fast job ved Mercandia.

Jeg overtog imidlertid som skipper, og fortsatte derefter med at have den vagt i den tid jeg var i Salta Shipping..

Salta Shipping var en oversøisk afdeling af det amerikansk ejede Atlas Powder Company, og vi fragtede udelukkende Commercial Explosives mellem USA (Port Bienville, Mississippi) og Central og Sydamerika.

Rederen eller " Person in charge" var David Humphrey, en i USA bosat Australiener, der selv var uddannet navigatør, men som var gået i land, for udelukkende at beskæftige sig med management af de tre tidligere danske skibe som Salta Shipping Inc. dengang bestod af.

Han var en hård gut, der ikke tillod mange fejltagelser, men det skyldes nok de specielle forhold der hersker i USA. Her tænker jeg specielt på det i USA gældende maritime retssystem med en form for ansvarsfordeling som dengang var aldeles ukendt for os danske.

Han præsenterede mig således allerede i 1980, for en forløber til hvad vi idag kalder vores ISM Manual.

Det var forøvrigt også i Salta Shipping jeg første gang mødte Gunnar Vindstrup Jensen fra Viborg, der kom og mønstrede som maskinmester under skibets ophold i Port Bienville.

Han og jeg sejlede sammen mange gange, medens jeg var ansat i Salta Shipping, og vi har heldigvis holdt kontakt med hinanden lige siden.

Gunnar Vindstrup og Høgni Hansen, som jeg fik derover senere, er nok de to der kommer nærmest begrebet "venner", når man taler om tidligere skibskammerater.

Jeg kunne regne 100 procent's opbakning fra begge to, og da der var tale om mit første skipperjob, var dette meget vigtigt for mig..

Det var også i Salta Shipping jeg første gang mødte den i coasterfarten så berømte "Panik Pedersen" (Per Eckert Pedersen). Han kom og afløste mig, men stoppede af mig ukendte årsager, og sejler nu i Folmer & Co.

Den øvrige besætning var lokale fyre fra Hunduras og Nicaragua, med undtagelse af kokken, der hed George, og var fra Georgetown i det gamle British Guyana.

De to næste skibe, Hancock Trader og Hancock Clipper får noget mindre omtale. Der vil jo blive tale om en slags genfortælling, da der jo faktisk er tale de samme mennesker, identiske forhold og fartsområde.

End of story.

Tilbage til siden med mine skibe