Artikel sakset fra Metal Søfarts WebSite
Men der var hverken frihed eller guld for de
16 søfolk om bord, som ITF-koordinator John Jacobsen, Metal
Søfart skaffede halvanden million kroner i efterbetaling
Freedom er et dejligt ord og også et dejligt navn til et skib.
Men det er et grotesk navn til et skib, der sejler med fattige
søfolk fra Afrika og Balkan. Mennesker, der for at overleve
sejler til en hyre, der kun var en tredjedel af den hyre de i
henhold til overenskomsten med International Transportarbejder
Føderation (ITF) var berettiget til.
Rutinebesøg.
Den græske reders udnyttelse af fattige mennesker blev
afsløret, da Ms Freedom anløb Aarhus Havn med en ladning
foderstoffer. Det græskejede skib sejlede under maltesisk
bekvemmelighedsflag og havde overenskomst med ITF.
ITF-koordinator John Jacobsen foretog et rutinemæssigt besøg og
bad om at se hyreregnskabet.
Der var både gevinst og hurtig afregning. ITF havde
overenskomst med den græske reder, og det betød, at de menige
søfolk skulle have mindst 1200 dollars om måneden, men deres
hyre var ikke desto mindre langt under den internationale
arbejderorganisation ILOs mindstebetaling på 435 dollars.
Rederen betalte således kun en tredjedel af, hvad han selv havde
aftalt med ITF, fortæller John Jacobsen, der ikke fik problemer
med at indkræve den manglende hyre.
Kaptajnen afregnede kontant.
Slet ikke. Jeg regnede ud, at det samlede tilgodehavende
for søfolkene var 160.377 dollars svarende til 1.427,355 kr. på
det pågældende tidspunkt. Da jeg kom tilbage til skibet med
kravet, afregnede kaptajnen omgående. Han havde givetvis haft
kontakt med rederen og fået besked på at afslutte sagen
omgående. Det viser jo bare, at den kategori af redere tager
vores kontrolbesøg som en indkalkuleret risiko. Den økonomiske
risiko er mindre end chancen for at tjene på at underbetale sin
besætning, fortæller John Jacobsen.
Søfolkene fra Freedom fik deres penge, og fem af dem valgte at
afmønstre og rejse hjem til ventende familier, hvor pengene
ganske givet gør stor gavn.
25 nye overenskomster
John Jacobsen gik i år 2000 om bord i 58 skibe under
bekvemmelighedsflag i danske havne. Han tegnede 25 nye
overenskomster og rejste krav om efterbetaling i ni sager, der i
alt indbragte 3.455,173 kr.