-
Tirsdag d 18.02.2003 blev jeg kl 1530 ringet op af en makker der lidt spøgende spurgte
om jeg nu skulle have ny hyre. Jeg svarede som sandt var, at det havde jeg
da ikke planer om sådan lige her og nu. Han sagde så, at han syntes at jeg
lige skulle gå på ”nettet” og chekke de forskellige danske avisers
internetversioner da mit skib vistnok var forlist i Middelhavet???
-
Nedenstående var så hvad jeg fandt da jeg ”surfede” ind på tre af avisernes forsider..
:
Jyllandsposten
: 18.
februar 2003 15:04 / Opdateret 18. februar 2003 15:10 :
Et
dansk handelsskib sank tirsdag under hårdt vejr i Middelhavet, rapporterede det
italienske nyhedsbureau, Ansa.
Det
danske skib "Karin Cat", der var hjemmehørende i Korsør, sendte nødsignaler
kl. 07.30 og sank tre timer senere, formentlig fordi der var gået hul på
skibets skrog. Alle
syv ombordværende nåede at komme i redningsbådene og rapporteredes i
sikkerhed.
Det
danske skib sank, mens de italienske myndigheder endnu ikke var færdige med
eftersøgningen efter otte tyrkiske søfolk fra et tyrkisk skib, der forliste i
samme område for kun to dage siden.
"Karin
Cat" fra Partrederiet Puma, J. Poulsen Shipping A/S, Korsør, var på vej
fra en græsk havneby til Oman, da det forliste. Det
skete ca. 400 kilometer syd for Sicilien ca. 380 kilometer ud for Malta og ca.
200 kilometer ud for den græske kyst, rapporterede Ansa.
BT:
Ritzau/
- 15:05 - 18. feb. 2003
Dansk handelsskib
forlist i Middelhavet
Det
danske skib "Karin Cat", der var hjemmehørende i Korsør, sendte nødsignaler
kl. 07.30 og sank tre timer senere, formentlig fordi der var gået hul på
skibets skrog. Alle syv ombordværende nåede at komme i redningsbådene og
rapporteredes i sikkerhed.
Det
danske skib sank, mens de italienske myndigheder endnu ikke var færdige med
eftersøgningen efter otte tyrkiske søfolk fra et tyrkisk skib, der forliste i
samme område for kun to dage siden.
"Karin
Cat" fra Partrederiet Puma, J. Poulsen Shipping A/S, Korsør, var på vej
fra en græsk havneby til Oman, da det forliste.
Det
skete ca. 400 kilometer syd for Sicilien ca. 380 kilometer ud for Malta og ca.
200 kilometer ud for den græske kyst, rapporterede Ansa.
::::::::::::::::::::
Et
dansk handelsskib sank i dag under hårdt vejr i Middelhavet, rapporterede det
italienske nyhedsbureau, Ansa.
Det danske skib 'Karin Cat', der var hjemmehørende i Korsør, sendte nødsignaler
kl. 07.30 og sank tre timer senere, formentlig fordi der var gået hul på
skibets skrog. Alle syv ombordværende nåede at komme i redningsbådene og
rapporteredes i sikkerhed.
Det danske skib sank, mens de italienske myndigheder endnu ikke var færdige med
eftersøgningen efter otte tyrkiske søfolk fra et tyrkisk skib, der forliste i
samme område for kun to dage siden.
'Karin Cat' fra Partrederiet Puma, J. Poulsen Shipping A/S, Korsør, var på vej
fra en græsk havneby til Oman, da det forliste. Det skete ca. 400 kilometer syd
for Sicilien ca. 380 kilometer ud for Malta og ca. 200 kilometer ud for den græske
kyst, rapporterede Ansa.
::::::::::::::::::::
Jeg
kontaktede derefter rederiet for at hører hvad det nu var for noget, og fik at
vide at den endnu ikke var sunket, men at alle mand heldigvis var kommet fra
borde i god behold, og var på vej til Egypten om
bord på et malaysisk registreret containerskib der hed ”Bunga Pelangi
Dua”. Jeg kunne ringe igen dagen efter, hvor de så regnede med at vide noget mere.
19.02.2003.
Jeg ringede til rederiet kl 1430 hvor jeg kom til at tale med DF der fortalte at
APM containerskibet ”Munkebo Mærsk” om morgenen havde observeret
"Karin Cat, der nu lå med 60 graders bagbord slagside med
brovingen under vand, men stadig flydende. Rederiet kunne også stadig kunne
stadig få respons fra instrumenterne om bord via polling systemet.
Men
de fortalte så også, at de omkring kl 0900 mistede kontakten med
instrumenterne og at Float-Free EPIRB’en var udløst, og da den er placeret på
Monkey Island og i styrbord side måtte man formodede at skibet var gået
ned.
20.02.2003. Talte ved 1300 tiden ganske kort med inspektionen der fortalte at ”Karin Cat” med 99% sikkerhed nu var sunket.
21.02.2003
Coaster
forlist og sunket efter hårdt - vejrs - skade.
”Karin Cat”, coaster ejet af partrederiet Puma med adresse i Korsør, lå ved
redaktionens slutning onsdag med 60o slagside i Middelhavet på position
35o 13,6’ N – 19o 35,45’ E, forladt af besætningen.
Skibet kom i den umulige situation tirsdag i denne uge, da det var på rejse fra
Talamone i Italien (efter lastning i Antwerpen. Cherbourg og Talamone) til Oman,
Doha og Qatar. En del af lasten var stålkonstruktioner til et olieraffinaderi,
og det var en af konstruktionsdelene på mellemdækket i 1-lugen, der rev sig løs
i dårligt vejr. Der blev slået et hul i skibssiden styrbord på 50x50 cm. og
med efterfølgende vandindtrængen.
Det
var der dog ikke noget problem for besætningen at håndterer, men da skibet
senere i forløbet pludselig lagde sig over på bagbord side valgte besætningen
på syv personer ( under ledelse af kaptajn Erik Eriksen, dansk styrmand og
menige fra Ukraine og Philippinerne) at forlade skibet. De blev taget op af
containerskibet ”Bunga Pelangi Dua”, der samlede dem op via en af redningsflåderne.
Onsdag
morgen lå skibet fast på samme position uden at bevæge sig. Det blev tidlig
onsdag morgen observeret fra containerskibet ”Munkebo Mærsk”, der meldte,
at skibet lå med 60 graders slagside til bagbord med brovingen
under vand, - men altså flydende.
”Karin
Cat” er bygget i 1986 af Søby Motrofabrik & Staalskibsværft
som ”Faroe Island” og kom til J.Poulsen Shipping i Korsør i
1997. Det er på 1.736 tdw. og har et MWM-maskineri. Det er assureret hos Tryg.
I samme område forliste et tyrkisk skib i det samme uvejr. Ingen af den
tyrkiske besætning var endnu onsdag fundet.
Sidste:
Kort før redaktionens slutning meldte J.Poulsen Shipping A/S i Korsør, at
”Karin Cat” sank hen på formiddagen. Skibet forsvandt fra tracking-systemet
og samtidig kom der en meddelelse om at skibets EPIRB udløste og det betragtes
nu som sunket. Det skete på meget dybt vand i Middelhavet, og det kan ikke bjærges.
21.02.2003
Jeg
fortalte ham at jeg var rejst hjem på ferie umiddelbart før jul og at jeg ikke
vidste andet end hvad der stod i aviserne.
Han
sagde så, at han havde hørt at det sejlede med våben, og om det var noget vi
gjorde tit.
Jeg
sagde så, at vi sejlede med alt muligt og den sidste last vi havde medens jeg
var om bord, var Kakaobønner fra Malabo i Vestafrika til Antwerpen, og at jeg
vidste at den lige havde været i Kolding hvor den lastede konstruktions
materiale til England.
Men han blev ved med at snakke om våben og for at gøre ham lidt tilfreds, sagde
jeg så til sidst, at jeg da havde sejlet med industrielt og seismisk sprængstof,
såsom Ammonium Nitrate og Dynamit til brug ved minedrift og olieudvinding, både
til Westafrika og Sydamerika, men det var han da vist ikke synderligt interesseret i. Det var kun våben til mellemøsten, og det
kendte jeg jo ikke noget til.
Han spurgte også om det der stod i manifesterne og B/L’s svarede til det der var i lasten. Så blev jeg sgu' rigtig sur..
Jeg ved ikke hvad fanden han havde tænkt sig, og hvor han havde sine oplysninger fra, og jeg spurgte ham da heller ikke, men det er sku da godt gjort at man skal mistænkeligøres af sådan en bladsmører med tvivlsomme kontakter.
Jeg kontaktede naturligvis rederiet umiddelbart efter telefonsamtalen og fortalte dem om de stillede spørgsmål, og fik samtidig at vide at DE nu desværre selv betragtede ”Karin Cat” som forlist.
22.02.2003
Jeg kan nu i dagens internetaviser ser hvor journalisten ville hen med alle sine
fjollede spørgsmål, og kan også se, at hvis ikke der er en eller anden
dramatisk historie, ja, så laver man da bare selv en.. (Se artiklen nedenunder)
Som
jeg sagde til ham, aner jeg ikke hvad skibet last bestod af, men sidst jeg checkede,
var det ikke, på nogen måde, ulovligt at sejle med ”military cargo”,
så længe transporten foregår på fuldt forsvarligt vis, lastepapirene
er i orden, og modtagerne af godset ikke er ramt af en eller anden embargo.
Men fyren blev bare ved med at skrive, så
Lørdag d 22.02.2003 Politikens Internetavis
Af Mads
Ellesøe
og Thomas
Hundsbæk
Der var en lastfuld våben om bord på det danske handelsskib 'Karin Cat' der i
tirsdags forliste 500 kilometer syd for Sicilien. Den meget alvorlige
beskyldning kommer fra fagforbundet SiD, der siger, at det har et sikkert
kendskab til lastens indhold.
Det
er det kontroversielle rederi J. Poulsen, der står bag det forliste
handelsskib. Rederiet har hidtil forklaret, at lasten var dele til et
olieraffinaderi.
Men det passer ikke, siger forretningsfører i SiD Transport- og Servicegruppe
Henrik Berlau.
»Det er et højst usædvanligt forlis. Den sidste havn som skibet var i, var
Talamone på vestkysten af Italien. Det er absolut ikke kendt som et sted, man
udskiber udstyr til olieindustrien. Det er derimod meget berygtet for at være
et sted, hvor lyssky våbentransporter kommer fra«, siger han.
Berlau har i årevis beskæftiget sig med våbentransport, fordi han mener, at
det udgør en betydelig trussel for søfolkenes sikkerhed.
Allerede
i starten af næste uge vil chefen for Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed, Knud
Skaareberg Eriksen, kunne oplyse om omstændighederne bag ulykken. Han siger, at
han allerede nu kender lastens indhold, men han vil ikke kommentere SiD's
beskyldninger.
J.
Poulsen Shipping vil ikke sige ret meget om sagen til Politiken.
Så efter flere, efter min mening, lidet objektive artikler i Dagbladet Politiken, var der heldivis nogen, der, i form af nedenstående, kunne give de involverede journalister svar på tiltale, og hvilket svar :
Et forkølet dementi er vel passende efter en vandgang. Især på denne årstid. Og det blev udgangen på en værre historie, som to - formentlig unge - journalister på Politiken stod faddere til lørdag i sidste uge med hjælp fra en slags kollegial halvbroder netop tiltrådt i branchen, en brevkasseredaktør i søsterorganet Ekstra-Bladet. Han, Henrik Berlau, SiD/Sømændene, fandt ud af - formentlig ved at læse Søfart- at det danske skib ”Karin Cat” inden forliset i Middelhavet havde lastet i Talamone i Italien. Ups! Derfra eksporterer NATO-landet Italien våben og ammmunition. Forsiden af Politiken : Rederi under mistanke for våbensmugling. For tydelighedens skyld og hvis De kære læser. Skulle får en af d’herrer i telefonen, så er her navnene på journalisterne : Mads Ellesøe og Thomas Hundsbæk. Nu er de advaret. Eller omvendt: Ring til dem, de er åbenbart lette at lokke til en vandgang.
Sagens kendsgerninger er, som beskrevet i sidste uge, at skibet havde lastet i Antwerpen, Cherbourg og Talamone for Oman, Doha og Qatar. I Antwerpen bl.a. to slangekraner til et oliepier ved et raffinaderi. Hver på 14.5 Tons egenvægt og stuvet på mellemdækket med surveyor og fotos af hele surringen med straps osv. Dernæst kasser med et komplet luftforsvarsvarslingssystem til Qatar og så i Talamone våben og ammunition, bl.a med en enkelt kolli med IMO-gods stuvet af vejen separat. Papirerne på det hele, stemplet og godkendt. Som så ofte før.Og hvem i alverden vil sejle gennem en armada af NATO-krigskibe i Middelhavet og Rødehavet med den slags som smuglergods? I kølvandet på en armada af civile skibe fra mange lande p.t på vej derud med tilsvarende ladninger.
I dårligt vejr sydøst af Sicilien må surringerne være opgået..!
En af slangekranerne rev sig løs og slog hul i skibssiden. Vand trængte ind, stabiliteten røg,
skibet blev forladt, alle syv om bord blev redder inden skibet forliste nogle timere senere.
Den korr. Reder J.Poulsen Shipping i Korsør, orienterede Søfartsstyrelsen med ladningspapirene
som billag, en skibsinspektør fra OK-enheden drog af til Alexandria for at høre
besætningens udsagn bilagt ladningsfotos osv. Så meget for smugleri og hys-hys.
Og elementært for en søkyndig at erkyndige sig om, hvis viljen var der – og hensigten ikke var en hel anden…
Her er det så, at Politiken tørner til med
de berlauske udsagn om, at rederiets oplysninger om stålkonstruktioner ikke
passer, at lasten er våben, at forliset er højest udsædvanligt osv. Rederiet
klog af skade trods det lovlige i transporten og med skyldig hensyn til
ladningsejerne, som har betroet og betalt for transporten, vil hverken udover stålkonstruktionerne
be-eller afkræfte ladningens øvrige indhold overfor journalisterne. Der er
noget fordækt - selv om skibet jo
ikke er ramt af en eksplosion eller skadet af ladningen lastet i Talamone. De
holder sig til de dramatiske udsagn og lugter ikke lunten. Det skal der ellers
ikke megen næse til. Og i øvrigt fuldt legalt at holde gnisten gående i
selvsamme lunte omkring risikoen i krisetider for søfarende ved den slags søtransporter.
Sådan er det. Her kan debatten føres – men ikke som en muggen smuglersag.
For nu ikke at gøre skarn uret, så greb Deres ærbødige telefonen og stillede journalist Mads Ellesøe spørgsmålet :
-"Går det ikke ud over Politikens troværdighed, når I bliver trukket rundt ved næsen?
-”Vi fik et praj, og rederiet ville jo ikke svare på spørgsmålet, om der var ammunition i lasten-” lød svaret.
-”Syntes du, de skal fortælle jer om,hvad ladningsejerne har betroet dem at transporterer på lovlig vis -”
-"Vi ville bare fortælle læserne om SiD’s påstand om, at der blev sejlet ammunition, var rigtig. Det kunne rederiet jo bare svare ja eller nej til -"
-"Hvem satte jer i gang med sagen?-”
-"Det har jeg ingen kommentarer til!-
-"Det er ellers et simpelt spørgsmål i stil med det I stillede rederiet –”.
-"Du, jeg har lidt travlt, hvis du vil mig mere, så skriv et brev - ”.
Slut på samtalen, der blev ført et par dage efter forside-artiklen, da en opfølgende artikel på side 11 havde følgende udgang :
-” Det er i sig selv ikke noget ulovligt i, at danske skibe sejler med våben,
så længe det er til lande, der er godkendt af Justits- og Udenrigsministeriet,
og der i øvrigt er orden i papirerne. Det har der så angiveligt været om bord
på ”Karin Cat”- .
Citat slut.
Nu vi er ved smugleriet, så lister vi her på
tampen lige en nyhed ind bare for at drille de unge kolleger på Politiken -
og den behøver ikke et forkølet dementi :
Tilbage til Start