Karin Cat synker i Middelhavet d. 19 februar

- Tirsdag d 18.02.2003 blev jeg kl 1530 ringet op af en makker der lidt spøgende spurgte om jeg nu skulle have ny hyre.  Jeg svarede som sandt var, at det havde jeg da ikke planer om sådan lige her og nu. Han sagde så, at han syntes at jeg lige skulle gå på ”nettet” og chekke de forskellige danske avisers internetversioner da mit skib vistnok var forlist i Middelhavet???

- Nedenstående var så hvad jeg fandt da jeg ”surfede” ind på tre af avisernes forsider.. :

  Jyllandsposten : 18. februar 2003 15:04  /  Opdateret 18. februar 2003 15:10 :

 Dansk handelsskib forlist i Middelhavet

Et dansk handelsskib sank tirsdag under hårdt vejr i Middelhavet, rapporterede det italienske nyhedsbureau, Ansa.

 Det danske skib "Karin Cat", der var hjemmehørende i Korsør, sendte nødsignaler kl. 07.30 og sank tre timer senere, formentlig fordi der var gået hul på skibets skrog. Alle syv ombordværende nåede at komme i redningsbådene og rapporteredes i sikkerhed.

Det danske skib sank, mens de italienske myndigheder endnu ikke var færdige med eftersøgningen efter otte tyrkiske søfolk fra et tyrkisk skib, der forliste i samme område for kun to dage siden.

 "Karin Cat" fra Partrederiet Puma, J. Poulsen Shipping A/S, Korsør, var på vej fra en græsk havneby til Oman, da det forliste. Det skete ca. 400 kilometer syd for Sicilien ca. 380 kilometer ud for Malta og ca. 200 kilometer ud for den græske kyst, rapporterede Ansa.

BT: Ritzau/ - 15:05 - 18. feb. 2003

Dansk handelsskib forlist i Middelhavet

Et dansk handelsskib sank i dag under hårdt vejr i Middelhavet, rapporterede det italienske nyhedsbureau, Ansa.

 Det danske skib "Karin Cat", der var hjemmehørende i Korsør, sendte nødsignaler kl. 07.30 og sank tre timer senere, formentlig fordi der var gået hul på skibets skrog. Alle syv ombordværende nåede at komme i redningsbådene og rapporteredes i sikkerhed.

Det danske skib sank, mens de italienske myndigheder endnu ikke var færdige med eftersøgningen efter otte tyrkiske søfolk fra et tyrkisk skib, der forliste i samme område for kun to dage siden.

"Karin Cat" fra Partrederiet Puma, J. Poulsen Shipping A/S, Korsør, var på vej fra en græsk havneby til Oman, da det forliste. Det skete ca. 400 kilometer syd for Sicilien ca. 380 kilometer ud for Malta og ca. 200 kilometer ud for den græske kyst, rapporterede Ansa.

::::::::::::::::::::

Ekstrabladet : Ritzau/ - 15:05 - 18. feb. 2003

Dansk skib sank i Middelhavet

Korsør-skibet 'Karin Cat' sank i dag. Samtlige søfolk nåede i redningsbådene og meldes i sikkerhed.

Et dansk handelsskib sank i dag under hårdt vejr i Middelhavet, rapporterede det italienske nyhedsbureau, Ansa.
Det danske skib 'Karin Cat', der var hjemmehørende i Korsør, sendte nødsignaler kl. 07.30 og sank tre timer senere, formentlig fordi der var gået hul på skibets skrog. Alle syv ombordværende nåede at komme i redningsbådene og rapporteredes i sikkerhed.

Det danske skib sank, mens de italienske myndigheder endnu ikke var færdige med eftersøgningen efter otte tyrkiske søfolk fra et tyrkisk skib, der forliste i samme område for kun to dage siden.

'Karin Cat' fra Partrederiet Puma, J. Poulsen Shipping A/S, Korsør, var på vej fra en græsk havneby til Oman, da det forliste. Det skete ca. 400 kilometer syd for Sicilien ca. 380 kilometer ud for Malta og ca. 200 kilometer ud for den græske kyst, rapporterede Ansa
.

::::::::::::::::::::

Jeg kontaktede derefter rederiet for at hører hvad det nu var for noget, og fik at vide at den endnu ikke var sunket, men at alle mand heldigvis var kommet fra borde i god behold, og var på vej til Egypten om  bord på et malaysisk registreret containerskib der hed ”Bunga Pelangi Dua”. Jeg kunne ringe igen dagen efter, hvor de så regnede med at vide noget mere.

19.02.2003.   Jeg ringede til rederiet kl 1430 hvor jeg kom til at tale med DF der fortalte at APM containerskibet ”Munkebo Mærsk” om morgenen havde observeret "Karin Cat, der nu lå med 60 graders  bagbord slagside med brovingen under vand, men stadig flydende. Rederiet kunne også stadig kunne stadig få respons fra instrumenterne om bord via polling systemet.

Men de fortalte så også, at de omkring kl 0900 mistede kontakten med instrumenterne og at Float-Free EPIRB’en var udløst, og da den er placeret på Monkey Island og i styrbord side måtte man formodede  at skibet var gået ned.

20.02.2003.  Talte ved 1300 tiden ganske kort med inspektionen der fortalte at ”Karin Cat” med 99% sikkerhed nu var sunket.

21.02.2003 .  Stod der så nedenstående i ugemagasinet Søfart :

Coaster forlist og sunket efter hårdt - vejrs - skade.

”Karin Cat”, coaster ejet af partrederiet Puma med adresse i Korsør, lå ved redaktionens slutning onsdag med 60o slagside i Middelhavet på position 35o 13,6’ N – 19o 35,45’ E, forladt af besætningen. Skibet kom i den umulige situation tirsdag i denne uge, da det var på rejse fra Talamone i Italien (efter lastning i Antwerpen. Cherbourg og Talamone) til Oman, Doha og Qatar. En del af lasten var stålkonstruktioner til et olieraffinaderi, og det var en af konstruktionsdelene på mellemdækket i 1-lugen, der rev sig løs i dårligt vejr. Der blev slået et hul i skibssiden styrbord på 50x50 cm. og med efterfølgende vandindtrængen.

Lagde sig over

Det var der dog ikke noget problem for besætningen at håndterer, men da skibet senere i forløbet pludselig lagde sig over på bagbord side valgte besætningen på syv personer ( under ledelse af kaptajn Erik Eriksen, dansk styrmand og menige fra Ukraine og Philippinerne) at forlade skibet. De blev taget op af containerskibet ”Bunga Pelangi Dua”, der samlede dem op via en af redningsflåderne.

Onsdag morgen lå skibet fast på samme position uden at bevæge sig. Det blev tidlig onsdag morgen observeret fra containerskibet ”Munkebo Mærsk”, der meldte, at skibet lå med 60 graders  slagside til bagbord med brovingen under vand, - men altså flydende.

”Karin Cat” er bygget i 1986 af Søby Motrofabrik & Staalskibsværft  som ”Faroe Island” og kom til J.Poulsen Shipping i Korsør i 1997. Det er på 1.736 tdw. og har et MWM-maskineri. Det er assureret hos Tryg. I samme område forliste et tyrkisk skib i det samme uvejr. Ingen af den tyrkiske besætning var endnu onsdag fundet.

Sidste: Kort før redaktionens slutning meldte J.Poulsen Shipping A/S i Korsør, at ”Karin Cat” sank hen på formiddagen. Skibet forsvandt fra tracking-systemet og samtidig kom der en meddelelse om at skibets EPIRB udløste og det betragtes nu som sunket. Det skete på meget dybt vand i Middelhavet, og det kan ikke bjærges.

 

21.02.2003     Jeg blev ved 1630 tiden ringet op af en journalist fra Politiken der hed Mads et eller andet.. Han havde set at jeg havde skibet Karin Cat på min hjemmeside og spurgte mig om jeg vidste hvad skibet havde i lasten da det forliste. 

Jeg fortalte ham at jeg var rejst hjem på ferie umiddelbart før jul og at jeg ikke vidste andet end hvad der stod i aviserne.

Han sagde så, at han havde hørt at det sejlede med våben, og om det var noget vi gjorde tit.

Jeg sagde så, at vi sejlede med alt muligt og den sidste last vi havde medens jeg var om bord, var Kakaobønner fra Malabo i Vestafrika til Antwerpen, og at jeg vidste at den lige havde været i Kolding hvor den lastede konstruktions materiale til England.

Men han blev ved med at snakke om våben og for at gøre ham lidt tilfreds, sagde jeg så til sidst, at jeg da havde sejlet med industrielt og seismisk sprængstof, såsom Ammonium Nitrate og Dynamit til brug ved minedrift og olieudvinding, både til Westafrika og Sydamerika, men det var han da vist ikke synderligt  interesseret i. Det var kun våben til mellemøsten, og det kendte jeg jo ikke noget til.

Han spurgte også om det der stod i manifesterne og B/L’s svarede til det der var i lasten. Så blev jeg sgu' rigtig sur.. 

Jeg ved ikke hvad fanden han havde tænkt sig, og hvor han havde sine oplysninger fra, og jeg spurgte ham da heller ikke, men det er sku da godt gjort at man skal mistænkeligøres af sådan en bladsmører med tvivlsomme kontakter. 

Jeg kontaktede naturligvis rederiet umiddelbart efter telefonsamtalen og fortalte dem om de stillede spørgsmål, og fik samtidig at vide at DE nu desværre selv betragtede ”Karin Cat” som forlist.

22.02.2003   Jeg kan nu i dagens internetaviser ser hvor journalisten ville hen med alle sine fjollede spørgsmål, og kan også se, at hvis ikke der er en eller anden dramatisk historie, ja, så laver man da bare selv en.. (Se artiklen nedenunder)

Som jeg sagde til ham, aner jeg ikke hvad skibet last bestod af, men sidst jeg checkede, var det ikke, på nogen måde, ulovligt at sejle med ”military cargo”,  så længe transporten foregår på fuldt forsvarligt vis, lastepapirene er i orden, og modtagerne af godset ikke er ramt af en eller anden embargo.  

Men fyren blev bare ved med at skrive, så

Lørdag d 22.02.2003  Politikens Internetavis 

Rederi under mistanke for våbensmugling :

Af Mads Ellesøe og Thomas Hundsbæk

Der var en lastfuld våben om bord på det danske handelsskib 'Karin Cat' der i tirsdags forliste 500 kilometer syd for Sicilien. Den meget alvorlige beskyldning kommer fra fagforbundet SiD, der siger, at det har et sikkert kendskab til lastens indhold.

Det er det kontroversielle rederi J. Poulsen, der står bag det forliste handelsskib. Rederiet har hidtil forklaret, at lasten var dele til et olieraffinaderi.
Men det passer ikke, siger forretningsfører i SiD Transport- og Servicegruppe Henrik Berlau.

»Det er et højst usædvanligt forlis. Den sidste havn som skibet var i, var Talamone på vestkysten af Italien. Det er absolut ikke kendt som et sted, man udskiber udstyr til olieindustrien. Det er derimod meget berygtet for at være et sted, hvor lyssky våbentransporter kommer fra«, siger han.

Berlau har i årevis beskæftiget sig med våbentransport, fordi han mener, at det udgør en betydelig trussel for søfolkenes sikkerhed.

Nye oplysninger næste uge
Allerede i starten af næste uge vil chefen for Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed, Knud Skaareberg Eriksen, kunne oplyse om omstændighederne bag ulykken. Han siger, at han allerede nu kender lastens indhold, men han vil ikke kommentere SiD's beskyldninger.

J. Poulsen Shipping vil ikke sige ret meget om sagen til Politiken.

»Vi har intet at snakke med pressen om, « sagde direktør Anders Poulsen.
-  Men det er en alvorlig beskyldning. Kan du ikke bare afkræfte, at der er våben i lasten på det forliste skib?
- »Nej, du kan skrive, at det ikke var muligt at få en kommentar«.
-  Men det er jo ikke sandt. Kan du bekræfte eller afkræfte historien?
- »Vi sagde allerede i tirsdags,at det var dele til et olieraffinaderi.«
-  Men betyder det, at der ikke var våben i lasten?
- »Det vil jeg ikke kommentere på det her grundlag.
«

Rederiet har i flere tidligere tilfælde været tilbageholdt på grund af våben i lasten. Og det har haft et andet forlist skib, der var på vej til Mellemøsten for fire år siden.

 

Så efter flere, efter min mening, lidet objektive artikler i  Dagbladet Politiken, var der heldivis nogen, der, i form af nedenstående, kunne give de involverede journalister svar på tiltale, og hvilket svar :

Søfart   Uge 9. 2003 af QRU  (aka "Sparks")

Vandgang med et forkølet dementi…

Et forkølet dementi er vel passende efter en vandgang. Især på denne årstid. Og det blev udgangen på en værre historie, som to - formentlig unge -  journalister på Politiken stod faddere til lørdag i sidste uge med hjælp fra en slags kollegial halvbroder netop tiltrådt i branchen, en brevkasseredaktør i søsterorganet   Ekstra-Bladet. Han, Henrik Berlau, SiD/Sømændene, fandt ud af - formentlig ved at læse Søfart- at det danske skib ”Karin Cat” inden forliset i Middelhavet havde lastet i Talamone i Italien. Ups! Derfra eksporterer NATO-landet Italien våben og ammmunition. Forsiden af Politiken : Rederi under mistanke for våbensmugling. For tydelighedens skyld og hvis De kære læser. Skulle får en af d’herrer i telefonen, så er her navnene på journalisterne : Mads Ellesøe og Thomas Hundsbæk. Nu er de advaret. Eller omvendt: Ring til dem, de er åbenbart lette at lokke til en vandgang.

Sagens kendsgerninger er, som beskrevet i sidste uge, at skibet havde lastet i Antwerpen, Cherbourg og Talamone for Oman, Doha og Qatar. I Antwerpen bl.a. to slangekraner til et oliepier ved et raffinaderi. Hver på 14.5 Tons egenvægt og stuvet på mellemdækket med surveyor og fotos af hele surringen med straps osv. Dernæst kasser med et komplet luftforsvarsvarslingssystem til Qatar og så i Talamone våben og ammunition, bl.a med en enkelt kolli med IMO-gods stuvet af vejen separat. Papirerne på det hele, stemplet og godkendt. Som så ofte før.Og hvem i alverden vil sejle gennem en armada af NATO-krigskibe i Middelhavet og Rødehavet med den slags som smuglergods? I kølvandet på en armada af civile skibe fra mange lande p.t på vej derud med tilsvarende ladninger. 

I dårligt vejr sydøst af Sicilien må surringerne være opgået..! En af slangekranerne rev sig løs og slog hul i skibssiden. Vand trængte ind, stabiliteten røg, skibet blev forladt, alle syv om bord blev redder inden skibet forliste nogle timere senere. Den korr. Reder J.Poulsen Shipping i Korsør, orienterede Søfartsstyrelsen med ladningspapirene som billag, en skibsinspektør fra OK-enheden drog af til Alexandria for at høre besætningens udsagn bilagt ladningsfotos osv. Så meget for smugleri og hys-hys. Og elementært for en søkyndig at erkyndige sig om, hvis viljen var der – og hensigten ikke var en hel anden…  

Her er det så, at Politiken tørner til med de berlauske udsagn om, at rederiets oplysninger om stålkonstruktioner ikke passer, at lasten er våben, at forliset er højest udsædvanligt osv. Rederiet klog af skade trods det lovlige i transporten og med skyldig hensyn til ladningsejerne, som har betroet og betalt for transporten, vil hverken udover stålkonstruktionerne be-eller afkræfte ladningens øvrige indhold overfor journalisterne. Der er noget fordækt -  selv om skibet jo ikke er ramt af en eksplosion eller skadet af ladningen lastet i Talamone. De holder sig til de dramatiske udsagn og lugter ikke lunten. Det skal der ellers ikke megen næse til. Og i øvrigt fuldt legalt at holde gnisten gående i selvsamme lunte omkring risikoen i krisetider for søfarende ved den slags søtransporter. Sådan er det. Her kan debatten føres – men ikke som en muggen smuglersag. 

For nu ikke at gøre skarn uret, så greb Deres ærbødige telefonen og stillede journalist Mads Ellesøe spørgsmålet : 

-"Går det ikke ud over Politikens troværdighed, når I bliver trukket rundt ved næsen? 

-”Vi fik et praj, og rederiet ville jo ikke svare på spørgsmålet, om der var ammunition i lasten-” lød svaret. 

-”Syntes du, de skal fortælle jer om,hvad ladningsejerne har betroet dem at transporterer på lovlig vis -” 

-"Vi ville bare fortælle læserne om SiD’s påstand om, at der blev sejlet ammunition, var rigtig. Det kunne rederiet jo bare svare ja eller nej til -" 

-"Hvem satte jer i gang med sagen?-” 

-"Det har jeg ingen kommentarer til!- 

-"Det er ellers et simpelt spørgsmål i stil med det I stillede rederiet –”. 

-"Du, jeg har lidt travlt, hvis du vil mig mere, så skriv et brev - ”. 

Slut på samtalen, der blev ført et par dage efter forside-artiklen, da en opfølgende artikel på side 11 havde følgende udgang : 

-” Det er i sig selv ikke noget ulovligt i, at danske skibe sejler med våben, så længe det er til lande, der er godkendt af Justits- og Udenrigsministeriet, og der i øvrigt er orden i papirerne. Det har der så angiveligt været om bord på ”Karin Cat”- .  Citat slut. 

Nu vi er ved smugleriet, så lister vi her på tampen lige en nyhed ind bare for at drille de unge kolleger på Politiken -  og den behøver ikke et forkølet dementi :

Det elektroniske udstyr til Qatar var forsikret for 46 mill. £ - ca. 100 gange skibets værdi.

 

Any Comments ?

Tilbage til siden med mine skibe