Ms. Egin af Rønne.. OXAT..

Rederiet Mortensen& Lange.

399 Brt og lastede ca 1000 tons. Bygget på Frederikshavn Værft og Flydedok. Hvm var en 1000 Hk Lister Blackstone..

Jeg afløste den faste styrmand, en "ældre" mand fra Lemvig, og jeg mener, at hans fornavn var Laust, men jeg er ikke sikker. *)Se update.

Jeg påmønstrede i Sluseholmen i København d 11 juli 1973 og afmønstrede i Setubal d 16 august 1973.

Skipperne var Karl Otto Christensen fra Frederikshavn og Lorentz Jørgensen fra København..

De var "godt" hjulpet med mig, det var nemlig første gang jeg satte mine ben på en coaster, og jeg vidste mindre end ingenting om arbejdsgangen og livet på et fragtskib, men de var begge flinke og hjælpsomme, så efterhånden fik jeg fat i det..

Udover de to skippere husker jeg specielt 1ste mesteren der var der. Han hed Arvid og var udlært som klejnsmed på B&W i København..

Jeg var forhyret som afløser i en måned, og fra Egin rejste jeg direkte til Setubal, Portugal og påmønstrede Septimus.

*) Update 1: I starten havde jeg ikke noget billede af Egin, men fik senere et tilsendt af Erik Verner Nyboe, der havde set min efterlysning af billeder. Han havde fundet det i bogen :" Med sejl, Damp & Motor." Bogen er udgivet af Bornholms Museum.

**) Update 2: Den 24 maj 2013, modtog jeg en mail fra en der hedder Erik K Rasmussen. Erik skrev, at han som 9årig - så vidt jeg kan regne ud, var det engang sidst i 70erne -  havde været ombord på Egin sammen med sin far, der dengang var 1ste styrmand. Han efterlyste yderligere oplysninger om skibet, så hvis der er nogen der"ved noget" kan de sende en mail til mig, så skal  jeg nok sende det videre. Han medsendte også et par billeder af skibet. Det ene af dem, er billedet til højre, som jo er et mere "dækkende" billede, end det jeg havde. (Jeg lader dog det  "gamle" blive på siden.)

Jeg takker både Erik Verner Nyboe og Erik K Rasmussen for billederne og for deres interesse for mit lille "site".

***) Update 3: I starten af juli 2013 fik jeg igen en reaktion på mit "site".  Denne gang var det fra en der havde opholdt sig ombord på EGIN da jeg påmønstrede i København på min første tur. Det var Karl Otto Christensens søn Ole, og jeg huske godt han var med. Han medsendte et par billeder og jeg takker ham mange gange. 

****) Update 4: 06-11-2013 fik jeg en mail fra Jørgen Rasmussen, (RAS) en shippingmand, der er en tidligere ansat ved Mortensen og Lange. Han bekræftede at styrmandens navn var Laust Bach, og kunne yderligere fortælle, at Laust senere døde en "naturlig" død ombord  på et af rederiets skibe. (Han mente det var MORLANG HEIDI, men var ikke sikker).

End of story..

Tilbage til siden med mine skibe