Efterlønnen i fare under udenlandsk flag
Man
kan risikere at sejle efterlønnen væk om bord i et dansk skib
med dansk reder, hvis skibet er registreret i et udenlandsk
skibsregister
Efterlønnen kan komme i fare, hvis man tager hyre i udenlandske
skibe, og derfor opfordrer Metal Søfart alle medlemmer, der
overvejer at tage hyre i skibe med udenlandsk flag, om at tage
kontakt til afdelingen og blive orienteret om, hvordan man står
i forhold til efterlønnen.
Der er mange faldgruber. Det seneste eksempel, der kan bringe
efterlønnen i fare, drejer sig om et medlem, der sejler på et
dansk skib. Rederen er også bosat i Danmark, men skibet har
norsk flag, fordi det er registreret i NIS, Norsk Internationalt
Skibsregister.
Alt i orden, eller
.
Alt skulle vel være i orden, når man sejler på et
dansk skib for en dansk reder. Så skulle man jo umiddelbart gå
ud fra, at man er forsikret efter danske regler og lever op til
efterlønskravene. Men sådan er det ikke. Når skibet har norsk
flag, sejler man nemlig ikke efter danske regler, men er omfattet
af de norske regler, fortæller Metal Søfarts kasserer Ove
Larsen.
Man skal selv henvende sig
Hvis en sømand sejler under NIS, betaler man jo ikke skat i
Norge, og det er en forudsætning for at være forsikret i
»Trygden«, som den norske arbejdsløshedsforsikring kaldes. Der
kan imidlertid fås dispensation, hvis man selv henvender sig og
anmoder om at blive optaget. Hvis man ikke sørger for at få
denne dispensation og efterfølgende indbetaler til forsikringen,
opfylder man ikke længere betingelserne for senere at kunne få
efterløn.
Arbejdstimer medregnes ikke
Hvis sømanden bliver stående i en dansk a-kasse i den tro, at
det er det rigtige, fordi han jo sejler om bord i et dansk skib
og er ansat hos en dansk reder, kommer han i klemme. Efterlønnen
vil reelt være sejlet væk, hvis pågældende ikke lige er
opmærksom på de særlige krav, der stilles, når man sejler med
udenlandsk flag i agterstavnen.
Ovennævnte problemstilling kan i princippet opstå i alle de
tilfælde, hvor man sejler i et dansk skib, der er registreret i
et andet EØS-land. EØS-landene består af EU-landene plus,
Norge, Island og Liechtenstein.
Ingen
efterløn fra tredjelande
Endnu
være ser det ud, hvis man tager hyre i såkaldt tredjeland.
Forsikringsperioder fra lande uden for EØS kan nemlig slet ikke
medregnes i ancienniteten. Hvis man er forsikret i tredjeland,
kan man ikke gå på efterløn i Danmark.
Der er ingen grund til at sætte sin efterlønsret på
spil. Det kan undgås ved, at man i alle tilfælde, hvor man
overvejer at tage hyre på et skib med et andet flag end dansk
agter, kontakter os og får råd og vejledning om, hvordan man
skal forholde sig, siger Ove Larsen