- Artiklen
er "lånt" fra Søfartsstyrelsens
hjemmeside
-
-
- Danmark
indførte i 1997 kravet om ISM certificering af
fartøjer. Kravet kom i takt med, at den maritime verden
arbejdede på at indføre en ny sikkerhedskultur, som med
et levende sikkerhedsstyringssystem skulle forbedre
sikkerheden til søs.
Sikkerhedsstyringssystemet (i daglig tale kaldet SMS -
Safety Management System) administreres af de maritime
myndigheder i alle flagstater.
- SMS pålægger
skibsredere og skibsoperatører ansvaret for fartøjernes
daglige operationer. Dette skal medvirke til, at
sikkerheden for skib og besætning hele tiden
overvåges og opretholdes.
- Om ISM :
-
- ISM Kodens bestemmelser
er en skabelon for et system, der skal forbedre
sikkerheden for den internationale skibsfart og reducere
forurening fra fartøjer.
ISM Koden er en
del af dansk søfartslovgivning, og den har stor
betydning for den måde, rederier ledes og drives på. I
princippet omfatter den hvert eneste aspekt om bord i et
fartøj, herunder dets operation inklusiv konstruktion,
udrustning, operationsbegrænsninger, lastparametre,
besætningens træning og kvalifikationer og fartøjets
vedligeholdelse samt nødprocedurer. I fremtiden vil
sikkerhed til søs være baseret på forebyggelse samt en
skibsdriftskultur under stadig udvikling.
ISM Kodens
bestemmelser trådte i kraft 1. juli 1998 og gælder for
skibsoperatører samt disse fartøjer :
Passagerskibe
(inkl. hurtigfærger)
Kombinerede passager- og bil/tog-færger (Ro-Ro)
Olietankskibe
Kemikalietankere
Gastankere
Bulkskibe
Last-hurtigfærger på 500 tons og derover
Senest 1. juli
2002 gælder ISM Koden også for øvrige lastskibe
samt mobile boreenheder på 500 tons og derover.
Danske
særkrav :
ISM Koden dækker fartøjer under SOLAS. Koden
kan imidlertid bruges på alle fartøjer. Allerede i 1996
besluttede Danmark, at mindre passagerskibe godkendt til
sejlads med over 12 passagerer skulle være omfattet
af ISM Kodens krav. Alle fartøjer uanset størrelse skal
derfor være ISM certificeret, hvis de er godkendt
til sejlads med over 12 passagerer.
Følgende
bestemmelser vedrører ISM :
IMO Resolution A.741 (18), som indeholder ISM
Kodens bestemmelser.
IMO Resolution A.913(22) tidligere A.788 (19), som
indeholder en vejledning til myndighederne om indførelse
af ISM Koden.
EU Direktiv (EC) nr. 3051/95 med ændringer om
sikkerhedsledelse af roll-on/roll-off passager færger
(Ro-Ro)
Bestemmelserne er indarbejdet i respektive gældende
regelværker for forskellige skibstyper, eksempelvis
Søfartsstyrelsens Meddelelser B for
fartøjer omfattet af SOLAS.
Påkrævede
certifikater :
For
rederier med landbaseret organisation (rederikontor) skal
fartøjets rederi være i besiddelse af et 'Document of
Compliance' (DOC) samt en kopi af hvert fartøjs 'Safety
Management Certificate' (SMC).
Hvert fartøj
skal være i besiddelse af et 'Safety Management
Certificate' (SMC) og skal desuden have en kopi af
rederiets DOC samt fartøjets eget originale SMC om bord
til hver en tid.
For mindre
rederier uden landorganisation (rederikontor) vil et
dokument med den danske betegnelse 'ISM
Sikkerhedscertifikat'' blive udstedt til fartøjet.
Certifikatet kombinerer og træder i stedet for det
normale 'Document of Compliance' (DOC) og fartøjets
'Safety Management Certificate' (SMC). Dokumentet skal
altid forefindes i original om bord i fartøjet.
Certifikaterne
udstedes af myndighederne i fartøjets hjemland, hvilket
for danske fartøjer vil sige Søfartsstyrelsen. I
Danmark er retten til at ISM certificere andre fartøjer
end passagerskibe uddelegeret til de anerkendte
klassifikationsselskaber, som i 2002 er:
BS
Europe Ltd. (ABS)
Det Norske Veritas (DNV)
Lloyds Register of Shipping (LR)
Germanischer Lloyds (GL)
Bureau Veritas (BV)
Nippon Kaiji Kyokai (NKK).
SMS overvåges i
forbindelse med Søfartsstyrelsens tilbagevendende
auditeringer om bord i alle passagerskibe, mens det for
alle andre relevante skibstyper overvåges af ovennævnte
klassifikationsselskaber. Herudover udfører rederiet
selv interne auditeringer.
ISM
certificering under dansk flag :
Generelt skal
man for at få udstedt et DOC eller SMC have et
rederikontor placeret her i landet, og dette kontor skal
drive mindst et fartøj under dansk flag. Så snart
skibet eller den mobile boreenhed er blevet registreret
under dansk flag, skal Søfartsstyrelsen /
klasseselskabet kontaktes for iværksættelse af ISM
certificering.
Krav for
udstedelse af midlertidigt DOC :
Rederiet skal
udvikle et sikkerhedsstyringssystem (SMS), som dækker
alle relevante aktiviteter på landorganisationen
vedrørende driften af det danske fartøj.
Systemet skal
derefter sendes til gennemgang i Søfartsstyrelsen /
klasseselskabet.
Før et
midlertidigt DOC kan udstedes, skal rederiet demonstrere,
at der forefindes planer for fuld implementering af SMS
på rederiet inden for certifikatets gyldighedsperiode.
Denne kan ikke overstige 12 måneder.
Krav for
udstedelse af midlertidigt SMC :
Rederiet
skal udvikle et sikkerhedsstyringssystem (SMS), som
dækker alle relevante aktiviteter om bord vedrørende
driften.
Systemet skal
dække hele ISM Koden kapitel for kapitel - med andre
ord, kapitlerne i SMS skal modsvare relevant kapitel i
ISM Koden.
Systemet skal
derefter sendes til Søfartsstyrelsen / klasseselskabet.
Såfremt kapitel 3, 6 og 8 foreligger, vil der efter en
konkret vurdering kunne udstedes midlertidigt SMC.
Før udstedelse
af midlertidigt SMC kan finde sted, skal følgende fra
IMO Res. A.913(22) tidligere A.788 (19), 'Vejledning til
myndighederne om indførelse af ISM Koden', tages i
betragtning :
- at DOC
eller midlertidigt DOC er relevant for det
aktuelle fartøj;
- at SMS for
fartøjet dækker ISM Kodens vigtigste elementer
og er blevet gennemgået i forbindelse med
auditering for udstedelse af DOC eller er blevet
demonstreret med henblik på udstedelse af
midlertidigt DOC (ref. §3.3.3);
- at
skibsføreren og relevante seniorofficerer har
godt kendskab til SMS og den planlagte
implementering;
- at de
instruktioner, som vurderes at være nødvendige
at give før afgang, er blevet givet;
- at der
eksisterer planer for gennemførelse af intern
audit inden for 3 måneder, samt
- at relevant
information om SMS er blevet givet på ét eller
flere arbejdssprog, som forstås af fartøjets
besætning.
-
Procedure
for udstedelse af fuldgyldige ISM certifikater :
Der skal
gennemføres førstegangsauditering (initial audit) inden
udløb af gyldighedsperioden for rederiets midlertidige DOC.
Procedure
for første certificering :
Rederiet skal anmode Søfartsstyrelsen /
klasseselskabet om ISM certificering.
En vurdering af det landbaserede sikkerhedsstyringssystem
inkluderer, at Søfartsstyrelsen / klasseselskabet
vurderer:
- - Kontorerne,
hvorfra sikkerhedssystemet varetages ,
-
- - muligvis
også andre lokaliteter, afhængig af rederiets
struktur, samt
-
- - de
funktioner, der varetages på disse forskellige
steder.
-
Efter en
tilfredsstillende vurdering af det landbaserede SMS kan
en vurdering af SMS om bord i rederiets fartøjer
planlægges.
Efter
tilfredsstillende gennemført vurdering af rederiets
landorganisation kan der udstedes DOC til rederiet.
En kopi af dette dokument skal forefindes på alle
rederiets andre relevante lokaliteter, herunder på hvert
af rederiets danske fartøjer omfattet af det danske DOC.
Efter
tilfredsstillende gennemført vurdering om bord kan
der udstedes SMC til fartøjet. En kopi af dette dokument
skal forefindes på rederiets hovedkontor.
Fuldgyldigt SMC
kan kun udstedes på basis af et fuldgyldigt DOC - aldrig
på basis af et midlertidigt DOC.
PSC -
konsekvens for fartøjer, som ikke er ISM
certificeret 1. juli 2002.
Bliver
et fartøj inspiceret i europæisk havn efter 1. juli
2002 uden at have den krævede ISM dokumentation i orden,
kan det risikere at blive tilbageholdt. Det vil dog på
et tidspunkt få lov at afsejle på betingelse af, at det
ikke returnerer til en EU-havn, før den nødvendige
dokumentation er i orden. I sådanne tilfælde vil alle
relevante myndigheder samt andre med interesse i sagen
blive orienteret, og fartøjet forbydes adgang.
Såfremt et
allerede ISM certificeret fartøj ikke har den
nødvendige dokumentation om bord, vil det blive
tilbageholdt, indtil dokumentationen er bragt til veje
fra myndighederne i flagstaten.
Kan det ikke
lade sig gøre at fremskaffe dokumentationen, forbydes
fartøjet adgang til EU-havne, indtil forholdene er
normaliseret.