Den absurde virkelighed blev dokumenteret af ITF-chef
David
Cockroft rejste til Panama og erhvervede sig en falsk søfartsbog
og et gyldigt sønæringsbevis som overstyrmand, selvom han
aldrig har sejlet
Det kunne have været absurd teater, men ikke desto mindre var
det den absurde virkelighed, der blev udstillet, da International
Transportarbejder Føderation (ITF) tog usædvanlige midler i
brug for at afsløre, hvor let det er at erhverve sig falske
søfartspapirer.
Chefen for ITF rejste simpelthen til Panama og beviste med et
enkelt iscenesat skuespil, at ITF har ret i sin påstand om, at
alt er til salg i flagstater som Panama. David Cockroft kunne
uden problemer gå ind på et af Panamaregistrets kontorer og
købe sig et sønæringsbevis som overstyrmand for 4000 dollars.
Det er et billede på den absurde virkelighed. David Cockroft har
aldrig selv sejlet, men ikke desto mindre blev han med et slag
autoriseret til at sejle og navigere skibe og i sin nye status af
overstyrmand også at agere stedfortræder for kaptajnen.
Når han kan købe, kan alle købe
Når lederen af den organisation, der bekæmper bl.a.
Panamaregistret, kan rejse ned og erhverve sig papirer helt uden
problemer, kan alle gøre det. Dermed er det bevist, hvad jeg og
mange andre har vidst og påpeget igennem mange år. Det er kun
et spørgsmål om at have pengene, siger ITF-koordinator, John
Jacobsen.
12.000 tilfælde på verdensplan
David Cockrofts afsløring stemmer nøje overens med en
undersøgelse, som for nylig blev foretaget af Seafarers
International Research. Den afslørede, at der på verdensplan
havde været over 12.000 lignende tilfælde i de senere år.
Styrmand anede ikke hvor han var
Det understreger også problemets omfang. Tænk engang,
hvad det betyder for sikkerheden til søs, at vi har så mange
ukvalificerede mennesker ude at sejle. Svindlen foregår på alle
niveauer. Jeg har oplevet eksempler på, hvordan motormænd har
købt falske certifikater som maskinmester. Jeg har oplevet en
styrmand, der sejlede på et cypriotisk skib, som ikke vidste
hvilken havn, han befandt sig i. Han var blevet fyret efter 18
dage om bord og ville have hjælp. Det kunne han jo ikke regne
med at få, når han hverken var i stand til at læse et søkort
eller afstikke en kurs, fortæller John Jacobsen.
Mangeårig kamp
ITF har kæmpet mod bekvemmelighedsflagstaterne i over 50 år og
har siden begyndelsen af firserne påpeget, at der blev solgt
falske certifikater i Panama. Der er imidlertid aldrig blevet
gjort noget effektivt ved problemerne. De er snarere eskaleret i
løbet af årene. David Cockroft siger, at det er på høje tid
at få gjort op med den grådighedskultur og korruption, der
præger FoC-landene.
Panama er verdens største flagstat
Man kan god ind imellem blive deprimeret, når man kender
til problemernes omfang. Det hjælper jo ikke ret meget, at en
række ansvarlige søfartsnationer konstant arbejder på at
forbedre uddannelsesniveauet og igennem internationale
konventioner som STCW prøver at sikre, at søfolkene SKAL kunne
leve op til bestemte uddannelseskrav for at kunne udmønstre i
forskellige job, siger John Jacobsen videre om den utrolige
historie fra Panama, der i søfartssammenhæng ikke er nogen
lilleput. Tværtimod er den mellemamerikanske stat verdens
største flagstat med omkring 6000 skibe indregistreret. Det
svarer til omkring en femtedel af verdens samlede bruttotonnage.
26 ansatte blev suspenderet
Men omvendt er David Cockrofts afsløring i Panama også
med til at skabe optimisme og tro på, at det kan nytte noget.
Afsløringen har bragt kolossal fokus på problemstillingen, og
meget tyder på, at de panamanske myndigheder nu endelig gør
noget alvorligt ved ved sagen. De har således suspenderet 26
ansatte i Panamaregistrets hovedkvarter, og det forventes, at
mindst halvdelen af dem vil blive fyret. Så må man jo bare
håbe på, at de mener det alvorligt og ikke bare reagerer, fordi
de har følt sig nødsaget til det i kølvandet af David
Cockrofts afsløring, siger John Jacobsen.